Oka a szkepticizmusnak Kína koronavírusával

A koronavírus a Kínai Kommunista Párt történelmére összpontosítja a tények közegészségügyi válságok során való elfojtását

(Forrás: @awildknight / DFRLab a Wikimedia Commonson keresztül)

Ahogy az új koronavírus Kínában és a határokon túl is elterjedt, az ország kormánya küzdött azért, hogy ellenőrzése alatt tartsa a polgárokkal szembeni információáramot, akik egyre inkább mutatják haragjukat a gyorsan eszkalálódó helyzet miatt. Míg Kína külföldi képet mutat be az átláthatóságról és az együttműködésről, Kína egyidejűleg fenyegeti az újságírókat és fogva tartja a szociális médiában felszólaló embereket. Ez a történelem legfrissebb története során a tények feletti szigorú ellenőrzés fenntartására törekszik, hogy elkerülje a közegészségügyi válság hazai közvélemény általi ellenőrzését .

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) 2019-ben hangsúlyozta a hamis információknak a globális egészségre gyakorolt ​​hatásait, a márkanevekkel kapcsolatos téves információkkal - ebben az esetben a vakcinával kapcsolatos téves információkkal - „olyan fertőző és veszélyes, mint a betegségek, amelyek elősegítik a terjedését”. A jelenlegi koronavírus esetében a kínai kormánynak az országon belüli információáramlás ellenőrzésére tett kísérlete - amely a KSZP legutóbbi cselekedete az igazság krízis idején való elferdítésének hosszú mintáján - lehetővé tette az egészséggel kapcsolatos félreértések és dezinformációk virágzását. , tovább súlyosbítva a súlyos közegészségügyi veszélyt.

Látva a vörös, válságkommunikációkat

Xi Jinping kínai elnök kijelentette, hogy elkötelezett az információk közzététele mellett, amint azok rendelkezésre állnak, hogy „az emberek életét és egészségét az első helyen álljanak”. A koronavírus kitörésének kezdete óta, amelyet az Egészségügyi Világszervezet hivatalosan 2019_nCoV néven említ, a globális vezetők gyorsan dicsérik a kínai kormányt és a vírus terjedésének ösztönzésére tett erőfeszítéseit. Például az Egyesült Államokban Trump elnök kijelentette, hogy a kínai tisztviselők „nagyon keményen dolgoznak a vírus visszaszorításáért”, és hogy az Egyesült Államok „nagyra értékeli erőfeszítéseiket és átláthatóságukat”. Alex Azar, az amerikai egészségügyi és emberi szolgáltatások titkára visszhangzott az elnök érzéseit, dicsérve a kínai hatóságokat átláthatóságuk és együttműködési erőfeszítéseikért.

Noha ezek a nyilatkozatok biztosíthatták az Egyesült Államok lakóit, hogy a koronavírus nem jelent közvetlen hazai fenyegetést, helytelenül hitelesek voltak a cenzúra örökségével és a közegészségügyre vonatkozó téves jelentésekkel bíró rendszer számára.

Mivel a médiakereskedelem az egész világon továbbra is fedezi a terjedést, és a kormányok továbbra is politikai válaszokat készítenek erre a kialakuló válságra, elengedhetetlen a kínai kormánytól, a hozzá kapcsolódó médiacsatornáktól és a helyi közösségi médiától származó információk kontextusba helyezése a szélesebb körű információs környezetben. Kína. A média és a digitális tér szigorú hazai ellenőrzése megkérdőjelezi Kína megbízhatóságát mint vezető és narrátor ebben a világjárványban, miközben súlyosbítja a téves információk Kínában és a globális közösségi média hálózatokon keresztüli terjedését.

Kína párhuzamos üzenetküldési stratégiája a közegészségügyi válság közepette demonstrálja versengő céljait az információáramlással kapcsolatban. Egyrészt az ország megpróbál versenyezni egy valóban nemzetközi internet korában, ahol a hír viszonylag szűrhetetlen. A 2002–2003-as SARS-járvány emlékezete - amely során Kína nagyrészt a betegség körülzárása alatt állt, és súlyosan kritizálták az átláthatóság hiánya és a nemzetközi közegészségügyi szervezetekkel való együttműködés hiánya miatt - különösen mindenütt jelen van. Másrészt a Kínai Kommunista Párt (CCP) továbbra is aggodalommal tölti el az elsődleges prioritást: a népesség elégedetlenségének eloltása, mielőtt ez nyugtalanságká alakulna, részben azzal, hogy korlátozza polgárainak a KKP által a nemzeti válság helytelen kezelésével kapcsolatos információkhoz való hozzáférését.

SARS, sertésinfluenza és cenzúra

Kína kiterjedt cenzúrázó tevékenységeinek elsődleges célja a társadalmi és politikai stabilitás fenntartása, bár a represszív ellenőrzési rendszerek történelmileg csak akadályozták a kormány azon képességét, hogy reagáljon a közegészségügyi válságokra. Például a KKP széles kritikával szembesült a 2003-as SARS-járvány kezelése miatt. Annak ellenére, hogy a SARS-t nagyon fertőzőnek minősítették, a CCP kiterjedt intézkedéseket tett a vírus lefedésére, és egy ponton elrejtette Pekingben a SARS-betegeket a WHO ellenőreitől. Összesen 22 hét telt el azelőtt, hogy a KKP figyelmeztetést adott ki saját tisztviselőinek „a SARS-ügyek lefedése ellen, és pontos, időszerű és őszinte jelentést követeltek a SARS-helyzetről”. A nemzetközi és belső megfigyelők arra a következtetésre jutottak, hogy a SARS-ról szóló információk hiánya hozzájárult annak nemzetközi terjedéséhez; közel 800 ember halt meg a betegségben. A Kínai Betegségkezelő Központ vezetője nyilvánosan elnézést kért, hogy nem cselekszik gyorsan, és a WHO elítélte Kínát, mert nem értesítette erről hamarosan.

Noha a 2003-as SARS-eset továbbra is óvatos mese marad, egy újabb mutató a KKP afrikai sertésinfluenzára adott válasza. Kína az elmúlt évben 440 millió sertésének legalább a felét levágta a járványra adott válaszként. Miközben a KKP elrendelte az érintett állatok levágását és biztonságos ártalmatlanítását, valamint hosszú távú beruházásokat hajtott végre az új gazdaságokba és az élelmiszer-higiéniába, nem sikerült összehangolnia a helyi hatóságokkal, amelyek nem ösztönözhetik a gazdákat a részvételre. Az élelem és a bevétel hatalmas vesztesége ellenére a hivatalos adatok azt állítják, hogy csak 1,2 millió sertést vágtak biztonságosan le. Hivatalosan mintegy 439 millió sertés elhelyezkedése továbbra is rejtély, bár az élelmiszer-szakértők úgy vélik, hogy megbántottak.

A SARS-járvány óta Kína számos szempontból fejlõdött, ideértve a gyermekek halálozásának felére csökkentését 2006 óta. De az ország, elsõsorban Xi elnök alatt, az újságírás iránt is csapkodott, bebörtönözte az emberi jogi ügyvédeket, és többször megvédte az úgynevezett „ átnevelési táborok ”a muszlim kisebbségek számára, az etnikai tisztításról és az emberi jogok egyéb megsértéséről szóló számos jelentés ellenére. Összességében Xi kormánya szigorította ellenőrzését a kínai közvélemény felett azokban az években, amikor a SARS kitörése zavarba ejtette a kommunista pártot.

Ennek az ellenőrzésnek a részeként a kínai információs környezet továbbra is az egyik legszorgalmasabb a világon. A KKP szigorúan szabályozza a tradicionális médiakiadókat közvetlen tulajdonlás és felügyelet útján a Sajtó- és Kiadványok Általános Adminisztrációja (GAPP) és a Rádió, Film és Televízió Állami Közigazgatása (SARFT) révén, kényszerítést alkalmazva kontroll taktikának. Az állami tulajdonban lévő kínai központi televízió (CCTV) ezzel szemben az ország legnagyobb médiavállalata.

Mivel az internet-kapcsolat exponenciálisan kibővült a 2000-es évek elején, a kínai kormány kezdeményezett egy kifinomult digitális megfigyelési keret létrehozását egy elkülönített, nemzeti internet formájában, amelyet a tartalomszűrő tűzfalak révén hajtanak végre. Sőt, a cenzúra hirtelen megnövekedett Kínában, miután 2017-ben elfogadták a kiberbiztonsági törvényt, amely felhatalmazta az adatok lokalizálását, a valós név regisztrálását és arra kötelezte a vállalatokat, hogy megosszák az információkat az állami biztonsági ügynökségekkel. A szilárd jogi és biztonsági keretrendszer révén a CCP teljes mértékben ellenőrzi az infrastruktúrát és az alkalmazási rétegeket, amelyek Kínában az információs tájat alkotják. A KKP stratégiája, amely szerint az információ-ellenőrzést használja a politikai és társadalmi ellenőrzés fenntartása érdekében, hihetetlenül hatékony, és úttörővé tette a digitális autoritárok új osztályának körében.

Wuhan dezinformációs letartóztatások

2019. december 31-én a Wuhani Városi Egészségügyi Bizottság nyilatkozatot adott ki a tenger gyümölcsei piacához kapcsolódó virulens tüdőgyulladás eseteiről, amelyekről ismert, hogy madarak és más vadon élő állatok is értékesítik. Ugyanakkor Kína potenciális egészségügyi veszélyt jelentett a WHO-nak a WHO-nak. A Városi Egészségügyi Bizottság Wuhan polgárai számára tett hivatalos nyilatkozata azonban nem tekinthető sürgősnek; ehelyett a bizottság fájdalommal hangsúlyozta, hogy a vírusos tüdőgyulladások kitörése gyakori, és általános prevenciós technikákat ajánlott. Az Egészségügyi Bizottság azt is kijelentette, hogy a 27 bejelentett eset közül hét kritikus volt.

Egy nappal később a South China Morning Post arról számolt be, hogy a pánik felrobbant a közösségi médiában, miután a kórházaknak azt mondták, hogy jelentenek ismeretlen eredetű tüdőgyulladás eseteit. Ugyanakkor a kínai hivatalos állami hírügynökség, a Xinhua News arról számolt be, hogy nyolc embert tartóztattak le SARS-szerű vírusos tüdőgyulladással kapcsolatos hamis információk terjesztése miatt Wuhanban. A jelentés szerint a közbiztonsági osztály a törvénynek megfelelően kivizsgálta a nyilatkozatokat, és emlékeztette a „netizenseket”, hogy a rendõrség nem tolerálja a pletykák online terjesztését.

Cristina Tardáguila, a Poynter újságírója nem tudta feltárni, mi történt a nyolc letartóztatott polgárral a szociális média bejegyzésén túl az állami tulajdonú média főszerkesztőjének főszerkesztőjén, miszerint a „félrevezetőket” nem tartották őrizetben vagy büntették. Nem tudta megerősíteni a hozzászólásokat.

A kínai kormány büntető választ adva az online információterjesztésre aggodalmas kérdéseket vet fel, hogy a kormány miért gyorsította el a Wuhan-lakosok közötti belső kommunikációt, miközben a globális szervezetekkel, például a WHO-val a járványról folytatott kommunikációt folytatta.

Online platformok korlátozása

A wuhani letartóztatások után a Twitter felhasználók arról számoltak be, hogy az információ elterjedését a kínai közösségi média Weibo oldalán továbbra is erősen korlátozzák, mivel a wuhani polgárok a kormánytól és „netizens” társaiktól vagy bármilyen információt kértek a terjedő tüdőgyulladásról.

Az esetek számának növekedésével a tudósok és az orvostudományi szakemberek azt kérték, hogy a hírhedten szűk ajkakkal ellátott CCP biztosítsa a tudományos közösség számára a teljes képet a nemzetközi segítségnyújtás megkönnyítése érdekében. Például a közegészségügyi tisztviselők és a lakosság tagjai aggodalmuknak adtak hangot amiatt, hogy a járvány nem korlátozódott azokra az egyénekre, akik ételt fogyasztottak Wuhan tenger gyümölcsei piacán. Peter Cordingley, aki a SARS kitörés során a WHO Ázsia szóvivőjeként szolgált, azt állította, hogy a kínai kormány tudta, hogy a vírust emberről emberre továbbviszik, és egyszerűen elrejti ezt az információt mind a polgáraitól, mind a világtól.

Peter Cordingley, a WHO Ázsia szóvivője a SARS kitörés idején a Facebookon azt állítja, hogy a kínai kormány hazudik az új koronavírusról. (Forrás: Peter Cordingley / archívum)

A kínai média reakciói

Kezdetben az állam által irányított Xinhua News volt a vírus terjedésével kapcsolatos elsődleges információforrás, az állomás lényegében csak a Wuhan Municipal Health Commission által közzétett információkat jelentette.

Január 11-én, miután egy vírusos beteg meghalt, Xinhua beszámolt a halálról, miközben egyidejűleg hozzátette, hogy „a járványhelyzet jelenleg ellenőrizhető”. Ugyanazon a napon az üzlet jelentése szerint Kína megosztja a vírus genomszekvenciáját a WHO-val a „globális egészségbiztonság megóvása érdekében”.

A közösségi média felhasználói továbbra is azt kérdezték, miért nem érkezett jelentés a vírus elterjedéséről Kína szárazföldi részeire, mivel Wuhanban nőtt a betegek száma, és Hongkongban gyanús esetekről számoltak be. A vírust hazafiasnak nevezték a kínai közösségi média oldalain, mivel úgy tűnt, hogy a szárazföldön kívülre utazik, ahelyett, hogy más tartományokban kínai állampolgárokat fertőzne meg.

A Twitter felhasználói megkérdőjelezték, hogy a koronavírussá nyilvánított vírusos tüdőgyulladás miért nem befolyásolta Kína más részeit. (Forrás: @ kamuikaoru / archívum, balra; @ pentanov / archívum, jobbra)

Január 14-én a rendõrség fogva tartotta azokat a hongkongi újságírókat, akik Wuhanba utaztak, hogy jelentést tegyenek a terjedõ vírusról. Azt mondták nekik, hogy töröljék a felvételeket a Wuhan egyik legnagyobb kórházának belsejéből, ahol a betegek nagy részét kezelik. Hasonlóképpen, a TIME újságíróját, Charlie Campbell letartóztatással fenyegetették, miközben beszámoltak a tenger gyümölcsei piacának kitöréséről, ahol a vírus feltételezhetően származik.

Kérdések merültek fel a nyilvántartott betegek száma tekintetében is. Mind a The Washington Post, mind a The Guardian nemrégiben jelentett bejelentéseket azokról a családokról, amelyekben azt állították, hogy rokonuk a koronavírus következtében halt meg, de haláluk okát ilyenként nem rögzítették. A South China Morning Post jelezte, hogy az egészségügyi tisztviselők attól tartanak, hogy Kína nem jelentette be a fertőzöttek számát, mivel a megerősített esetek néhány nap alatt kétszeresről háromszorosra változtak.

A járvány lerázása?

Xi elnök csak a hetekben a WHO-nak való bejelentést követõen nyilvánosan beszélt a vírusról, amikor több száz embert betegnek jelentettek, és a halálesetek száma már emelkedett. Az elnök a válságot „súlyos helyzetnek” nyilvánította és követeli a kormányzó párt centralizáltságát és egyesülését.

Január 26-án, Zhou Xianwang, a wuhani polgármester azt mondta a CCTV állami műsorszolgáltatónak, hogy a kormány figyelmeztetései nem voltak „elegendőek” és a bürokratikus folyamatok akadályozták a létfontosságú információk időben történő közzétételét. Zhou elismerte, hogy ha tudta volna, mit csinál most, másképp tette volna a dolgokat. A Financial Times szerint a vírus január 19-ig nem tett közzé első oldali híreket Wuhan legkelendőbb újságában. Zhou azt is kiderítette, hogy öt millió ember távozott Wuhanból, mielőtt a város karanténba került.

A kínai közösségi média felhasználói válaszoltak Zhou interjújára, lemondásának követelésével.

A dezinformáció vírusként terjed

Jogos és tényszerű információk nélkül az interneten elterjedt pletykák és félretájékoztatás a vírussal kapcsolatban. Amint a vírussal kapcsolatos hírek elterjedtek, a kínai szociális média felhasználók Hong Kong lakosait hibáztatta, azt állítva, hogy a hongkongi „gengszterek” ellopták a SARS mintákat, és Wuhanban terjesztették őket.

Az egyik legújabb összeesküvéselmélet, amely felkeltette a figyelmet, és amelyet Buzzfeed mutatott be, azt állította, hogy Bill Gates részt vett a vírus célzott terjesztésében. Az elmélet a Pirbright Intézet által 2015-ben benyújtott szabadalomon alapult, amelyet a Bill és Melinda Gates Alapítvány finanszírozott, egy olyan koronavírus típusra, amelyet madarak és más állatok oltására lehet használni. A koronavírusok olyan víruscsalád, amely halálos körülményeket tartalmaz, mint például a SARS, valamint az enyhe szinuszfertőzéseket, és madarakon és emlősökön egyaránt megtalálható. QAnon YouTuber Jordan Sather figyelmen kívül hagyta a szabadalom leírásában a madarakra való utalást, és helyette azt javasolta, hogy Bill Gate alapítványa támogassa a jelenlegi új koronavírus terjedését.

A QAnon támogatója, Jordan Sather, a koronavírus szabadalmáról szóló tweetje felvette a kapcsolatot Bill Gates és a jelenlegi válság között. (Tanfolyam: @ Jordan_Sather_ / archívum)

Általános hatás

Miközben az állami média és Xi elnök maga a válság idején átláthatóságot és együttműködést szorgalmazott, a kormány inkább hajlamos az információ bemutatására a nemzetközi közösség számára, mint a saját népének. Kína új koronavírusának súlyos következménye volt: több ezer ember fertőződött meg a vírussal, és január 27-ig legalább 80 ember halott.

A DFRLab továbbra is figyelemmel kíséri a vírussal kapcsolatos információk vírusosságát. Mivel a koronavírus terjedése továbbra is azonnali és sürgõ közegészségügyi veszélyt jelent, továbbra is kritikus jelentõséggel bír mind a vírusra vonatkozó diszferin- és téves információk terjedésének megértése, mind pedig a geopolitikai következményei, amelyeket a nemzetek otthoni és külföldi kommunikációja tanúsít e kérdésben.

Tessa Knight a Dél-Afrikában dolgozó kutatási asszisztens, a Digital Forensic Research Lab-ban (@DFRLab), székhelye Dél-Afrikában.

Jacqueline Malaret a @DFRLab gyakorlója, és Washington DC-ben található.

Kövesse a részletesebb elemzést a #DigitalSherlocks oldalról.